کیست دندان

کیست دندان

کیست دندان یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و علل مختلفی دارد و برخلاف تصور عموم به هیچ وجه نادر نیست . اگر دندان شما دچار ابسه شود و آن را درمان نکنید ممکن است که پس از مدتی ابسه تبدیل به کیست شده و برای فرد خطر افرین باشد.گاهی نیز کیست به خودی خود و ناگهان ایجاد می شود و به این ترتیب یک دلیل مشخص برای به وجود امدن انواع کیست ها وجود ندارد.

کیست دندان عوارض و خطرات جدی دارد بنابراین واجب است آن را بشناسید و درباره آن بدانید. برای درمان کیست دندان در ابتدا به دستور دندان پزشک باید عکس رادیوگرافی از دندان ها بگیرید. دندان پزشک پس از تشخیص نوع کیست، با انجام جراحی کیست را تخلیه کرده و اقدامات لازم را انجام می دهد.

انواع کیست دندان و لثه

• کیست ادنتوژنیک :

• دندان هایی که در حال رشد هستند سلول هایی با خود به همراه دارند که به رشد سریع تر دندان می شتابند. جاماندن این سلول ها می تواند زمینه ساز کیست رادیکولار شود.
  • کیست پری اپیکال :

• کیست پری اپیکال در دندان های عفونی به وجود می اید.
  • کیست رادیکولار :

• بر اثر شرایطی ممکن است که ریشه دندان دچار عفونت شود. این عفونت ممکن است گاهی به شکل کیست بروز پیدا کند که به آن کیست رادیکولار می گویند
  • کیست دنتی ژروس :

• دندان هایی که در ته فک وجود دارند مانند دندان های آسیا و دندان عقل، ممکن است گاهی زمینه ساز بروز کیست دنتی ژروس شود. این کیست نمونه نادرتری نسبت به دیگر کیست ها است

درمان کیست لثه

اگر کیست را درمان نکنید ممکن است لثه و استخوان فک شما نیز درگیر کیست شود در این صورت فرایند درمان شکل جدی تری به خود می گیرد و پرهزینه تر است. بنابراین هرگاه متوجه کیست در دندان خود شدید به درمان آن بپردازید تا شرایط  حادتر و دردناک تری را تجربه نکنید.