اسپلینت دندان کودکان

اسپلینت دندان کودکان

فهرست مطالب

در چه مواقعی از اسپلینت دندان کودکان استفاده می شود؟ آیا با لق شدن دندان شیری زودتر از موعد مقرر باید آن را کشید؟ در هنگام لق شدن دندان های کودک در اثر بیماری لثه و یا ورود ضربه دندان در جای خود لق می شود. ریشه دندان های شیری سست تر از دندان های دائمی هستند. این در صورتی است که دندان های دائمی در هنگام لق شدن ممکن است مانند دندان های شیری از جای خود حرکت نکند. در  ادامه می خواهیم به موارد استفاده از اسپلینت دندان بپردازیم و راهکار این مشکل را معرفی کنیم.

اسپلینت دندان چیست؟

برای درمان شکستگی و لق شدگی دندان از اسپلینت دندان استفاده می شود. در دندان های شیری و دائمی از این نوع درمان که نوعی نگهدارند است، برای حفظ دندان استفاده می شود. در صورتی که به دندان کودک ضربه وارد شده و دندان از فک خارج شد و یا لق شد اولین اقدام چیست؟ ترومای دندان کودکان بسیار شایع است. در صورت بروز ضربه اگر دندان کودک لق شد، درصورتی که دندان دائمی است با فشار انگشت دندان را به جای خود بازگردانده و با گاز استریل تا زمان مراجعه به دندانپززشک نگه دارید.

اما اگر دندان کودک شیری است به هیچ عنوان این کار را نکیند. چرا که ممکن است به ریشه دندان دائمی پشت آن آسیب وارد شود. بنابراین در این مورد اولین کار مراجعه به دندانپزشک کودکان است. دندانپزشک بسته به شدت ضربه، بررسی زمان رویش دندان اصلی کودک و اهمیت دندان تشخیص می دهد بهتر است دندان کشیده شود و یا با استفاده از اسپلینت دندان کودکان در جای خود قرار بگیرد.

🟣 درمان دندان تحت بیهوشی

موارد استفاده اسپلینت

اسپلینت دندان کودکان معمولا از سیم و رزین کتمپوزیت دندان استفاده می شود. در این روش، دندان لق شده به وسیله سیم به دندان های مجاور سالم متصل می شود. بنابراین از دندان های سالم برای نگهداری دندان لق شده در فک استفاده می شود. از دندانی که دچار تروما شده و یا توسط بیماری های لثه تحلیل رفته باید مراقبت بیشتری شود. علی الخصوص در روزهای ابتدایی درمان این دندان ها.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian