تاثیر چای و قهوه بر روی دندان

فهرست مطالب

تاثیر چای و قهوه بر روی دندان

چای و قهوه دو نوشیدنی هستند که به طور مداوم  به نوشیدن آن ها عادت کرده ایم و ترک آن ها کمی مشکل به نظر می رسد. برخی از افراد عقیده دارند نوشیدن چای و قهوه به سلامت بدن به خصوص دهان و دندان کمک می کند و برعکس برخی دیگر، نوش آن را برای دهان و دندان مضر می‌دانند.

بسیاری از افراد نیز به دلیل تفاوت نظر ها و اطلاعات پراکنده دچار عدم اطمینان در خصوص صحت این دو ادعا شده اند و جواب درست را نمی‌ یایند.

حقیقت این است که نوشیدن چای و قهوه اگر مداوم باشد باعث تیره شدن دندان و آسیب به آن می شود اگر چه نوشیدن چای و قهوه خواص فوق العاده ای برای بدن به همراه دارد اما نمی توان این خواص را به دندان نیز نسبت داد. چای و قهوه حاوی مقادیری تانن هستند. تانن موجب رنگ تیره چای قهوه بر روی دندان شده و به مرور دندان‌ ها را تیره و کدر می کند. استفاده از مسواک و دهان شویه پس از نوشیدن چای و قوه می‌تواند اثرات آن را تا حدی کاهش دهد اما همچنان مقداری لک‌ و تیرگی  بر دندان به جای خواهد ماند. از طرفی دمای بالای چای و قهوه مقاومت و استحکام دندان ها را به مرور کاهش می دهد و آن ها را حساس می کند.

 

بین چای و قهوه کدام یک برای دندان مضر تر است؟

تانن موجود در قهوه بسیار بیشتر از تانن موجود در چای است. سعی کنید مصرف قهوه را کاهش دهید و یا به جای قهوه چای بنوشید.لازم به ذکر است که تانن چای نیز بر دندان اثراتی خواهد داشت اما بسیار کمتر از اثرات قهوه است.

 

 

اگر مصرف چای و قهوه را کاهش ندهیم چگونه شدت آسیب به دندان ها را کاهش دهیم؟

اگر قادر به ترک کردن چای و قهوه نیستید لازم است که هر چندماه یک بار به دندان پزشکی بروید تا دندان پزشک دندان هایتان را پاکسازی کند. با انجام پاکسازی مداوم تاثیرات مضر چای و قهوه بر روی دندان نامحسوس و بسیار کم خواهد بود.

 

 بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان غرب تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian