ترتیب افتادن دندان شیری

دندان شیری

فهرست مطالب

ترتیب افتادن دندان شیری

دیر یا زود دندان های شیری به ترتیب خواهند افتاد تا جا را برای رویش دندان های دائمی پر کنند. اما سوالی که ممکن است برای والدین کودک در این سن ایجاد شود این است که دندان های شیری به چه ترتیبی خواهند افتاد؟ و آیا ترتیب خاصی برای افتادن دندان های شیری و رویش دندان های اصلی وجود دارد؟

اهمیت ترتیب افتادن دندان های شیری

واقعیت این است که افتادن دندان های شیری کودکان به اندازه درآمدن آن ها مهم است. به ترتیب افتادن دندان های شیری در ایجاد نظم و رشد صحیح دندان های دائمی موثر است. در صورتی که دندان های شیری به ترتیب صحیحی نیفتند، ممکن است کودک در آینده نیاز به ارتودنسی برای نظم بخشیدن به دندان های اصلی پیدا کند.
درواقع معمولا تا زمانی که دندان های زیرین دائمی به دندان های شیری فشار وارد نکنند، این دندان ها لق نخواهند شد. پس دیر افتادن، زود افتادن و به ترتیب نیفتادن دندان های شیری ممکن است نشانه ای از وجود مشکل در دندان های شیری یا دندان های دائمی در لثه باشند.

دندان شیری
دندان شیری

دندان های شیری با چه ترتیبی می افتند؟

نکته جالبی در مورد قانون ترتیب افتادن دندان های شیری وجود دارد: ترتیب افتادن دندان های شیری با ترتیب رشد آن ها یکسان است. همچنین هرچه دندان های شیری زودتر رشد کرده باشند زودتر هم خواهند افتاد.
معمولا ابتدا دندان های جلویی یعنی پیش خواهند افتاد، سپس دو دندان کناری آن ها می افتند و به همین ترتیب تا دندان های آسیابی کوچک و بزرگ.

به ترتیب نیفتادن دندان ها

اینکه دندان کودکی با ترتیب صحیح نفتد، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. از جمله اینکه در اثر تصادف یا ضربه دندانی لق و کنده شود. یا اینکه به خاطر مشکلات لثه و دندانی این مشکل ایجاد شود.
دندانی که لق شده را خودتان به زور از لثه خارج نکنید. از کودک نیز بخواهید که با زبان خود زیاد با دندان لق شده بازی نکند و به زور آن را نکند. اگر دندان ها با ترتیب صحیح نیفتادند هرگز در ترتیب افتادن آن ها دخالت نکنید. در صورتی که مشکلی در ترتیب افتادن دندان های شیری مشاهده کردید، لازم است حتما به متخصص دندانپرشکی مراجعه کرده تا دهان کودک را بررسی و معاینه کند.
در صورتی که دندانی به ترتیب صحیح و به موقع نیفتاده باشد، ممکن است دندان پزشک نگه دارنده ای در دهان کودک قرار دهد تا فضای دهان برای رشد دندان دائمی در آینده مهیا باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian