در صورت شکستگی دندان چه نکاتی را باید رعایت کنیم

فهرست مطالب

در صورت شکستگی دندان چه نکاتی را باید رعایت کنیم

 

شکستگی دندان بر اثر هر گونه ضربه اتفاقی است که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید. بهترین کار این است که بدانید در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید تا از تشدید آسیب به دندان جلوگیری کنید و روند ترمیم دندان را سرعت ببخشید.

اگر دندان شما یا اطرافیان شما بر اثر ضربه ای مانند تصادف شکسته و به حدی خرد شده است که دندان تبدیل به تکه های ریز تبدیل شده متاسفانه کاری برای احیای دندان خرد شده نمی توان انجام داد. اما اگر دندان شما خرد نشده و تنها از لثه جدا شده است تا هنگامی که به دندان پزشک دسترسی پیدا نکرده اید رعایت چندین نکته ضروری است.

نکاتی که باید به دقت رعایت کنید عبارت است از:

1.اگر دندان خونی و یا کثیف است سعی کنید آن را با دستمال و یا حوله پاک نکنید.

  1. به هیچ وجه به ریشه و سطوح بالایی دندان که به لثه نزدیک است دست نزنید و آن را از ناحیه تاج دندان بگیرید. اگر با سطوح بالایی دندان تماس مستقیم داشته باشید ممکن است سلول های احیاکننده دندان را از بین ببرید.
  2. برای زدودن دندان از خون و خاک و هرگونه کثیفی آن را برای لحظاتی زیر فشار ملایم آب ولرم بگیرید. این فرایند نباید بیشتر از چند لحظه طول بکشد در غیر این صورت این کار باعث آسیب رسیدن به دندان می شود.
  3. سعی کنید دندان را به کمک یک دستمال تمیز و استریل بر محل رویش خود در دهان قرار دهید و آن را محکم نگه دارید تا به دندانپزشک دسترسی پیدا کنید.
  4. اگر شکستگی دندان به گونه ای است که نمی توانید آن را در جای خود قرار بدهید آن را در یک لیوان شیر انداخته و سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید. ممکن است شیر در دسترس شما نباشد در این صورت از سرم استفاده کرده و اگر سرم نیز در دسترس شما نبود از یک لیوان آب استفاده کنید.

 

این نکته مهم است که سعی کنید در سریع ترین زمان به دندانپزشک مراجعه کنید و هرچه مراجعه به تعویق بیفتد احتمال ترمیم دندان پایین می اید.

 

بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان غرب تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
ریشه دندان شیری
آیا دندان شیری ریشه دارد؟

ریشه دندان شیری !!! یکی از باورهای عمومی نادرست درباره دندان‌های‌ شیری این است که این دندان‌ها ریشه ندارند. زیرا وقتی دندان شیری می‌افتد فقط تاج دندان مشاهده می‌شود و

ادامه مطلب »
fa_IRPersian