علت دیر افتادن یا زود افتادن دندان شیری

دندان شیری

فهرست مطالب

علت دیر افتادن یا زود افتادن دندان شیری

افتادن دندان های شیری از حدود 7 -6 سالگی شروع میشود و تا 6 سال بعد ادامه دارد. البته ممکن است در برخی از کودکان شروع افتادن دندان ها از 4 سالگی باشد یا اینکه برعکس، کودکی تا 7 سالگی هیچ دندانی را از دست ندهد. سوال بسیاری از والدین این است که علت دیر افتادن یا زود افتادن دندان های شیری در برخی کودکان چیست؟
به طور کلی هرچقدر دندان هی شیری زودتر در آمده باشند، زودتر هم خواهند افتاد. نکته قابل توجه این است که ترتیب افتادن دندان ها از زمان افتادن آن ها مهم تر است. به یاد داشته باشید در سن 5-6 سالگی بهتر است یک معاینه و چکاپ کلی برای نحوه افتادن دندان های شیری توسط متخصص انجام شود. چرا که برای رشد صحیح و منظم دندان های دائمی ممکن است نیاز باشد اقداماتی صورت گیرد.

دندان شیری
دندان شیری

علت دیر افتادن دندان های شیری

دیر افتادن دندان های شیری ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. یکی از علت های دیر افتادن دندان های شیری، نامنظم بودن و یا فشرده بودن بیش از حد دندان ها به یکدیگر است.
بسیاری از مواقع علت دیر افتادن دندان های شیری، وجود مشکل در دندان دائمی داخل لثه است. تا زمانی که دندان های دائمی در لثه شکل نگیرند و به دندان های شیری فشار وارد نکنند، آن ها لق نمیشوند و نخواهد افتاد. همچنین اگر دندان دائمی اضافه در دهان کودک شکل گرفته باشند، افتادن دندان شیری ممکن است با تاخیر مواجه شود. گاهی نیز دندان های دائمی از مسیر نادرستی رشد میکنند و به دندان شیری فشار وارد نمی کنند پس با وجود رشد دندان دائمی، دندان شیری نیز در دهان وجود خواهد داشت!
البته ابتلای کودک به برخی از بیماری ها نیز ممکن است دلیل تاخیر در افتادن دندان ها باشد. بیماری هایی مانند سندرم گاردنر و داون، کم کاری غده تیروئید و هیپوفیز، نرمی استخوان و دیسپلازی کلیدوکرانیل میتواند باعث شود افتادن دندان های شیری با تاخیر بیشتری مواجه شوند.

علت زود افتادن دندان های شیری

لق شدن و زود افتادن دندان های شیری هم مانند دیر افتادن آن ها برای کودک دردساز خواهد بود. زود افتادن نیز دلایل متعددی میتواند داشته باشد. رایج ترین دلیل زود افتادن دندان کودکان، ضربه خودن دندان در هنگام بازی و فعالیت است. اما دلایل دیگری نیز محتمل هستند. برای مثال خرابی و پوسیدگی بسیار زیاد دندان یکی از علت های زود افتادن دندان شیری میتواند باشد.
برخی از بیماری ها نیز ممکن است باعث شوند دندان شیری زودتر از موعد بیفتد. این بیماری ها عبارت اند از: نرمی استخوان، دیابت، هیپوفسفاتازی، نوتروپنی، دیسپلازی فیبروز و برخی سندرم های نادر مانند سندرم چدیاک.

در چنین مواقعی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
ریشه دندان شیری
آیا دندان شیری ریشه دارد؟

ریشه دندان شیری !!! یکی از باورهای عمومی نادرست درباره دندان‌های‌ شیری این است که این دندان‌ها ریشه ندارند. زیرا وقتی دندان شیری می‌افتد فقط تاج دندان مشاهده می‌شود و

ادامه مطلب »
fa_IRPersian