رنگدانه دندان کودکان | stain چیست؟

فهرست مطالب

گاهی اوقات مشاهده می شود به دلایل مختلف نظیر عدم استفاده از مراقبت های صحیح، لکه های تیره بر روی سطح دندان کودک به وجود می آید. این لکه ها بیشتر بر روی دندان های قدامی ایجاد می شود. به این لکه ها رنگدانه یا stain گفته می شود که موجب تغییر رنگ دندان کودکان می شود. اما تشخیص اینکه لکه های تیره ایجاد شده روی دندان رنگدانه است یا پوسیدگی باید به تشخیص دندانپزشک کودکان انجام بپذیرد.

تفاوت رنگدانه یا stain با پوسیدگی دندان

رنگدانه ها اغلب از مواد غذایی که می خوریم بوجود می آید. این رنگدانه ها ظاهر دندان ها را نازیبا می کند. چرا که به صورت لکه های قهوه ای و سیاه روی سطح دندان ایجاد می شود. اما تشخیص اینکه رنگدانه های ایجاد شده ناشی از پوسیدگی است و یا stain است، به تشخیص دندانپزشک کودکان و با استفاده از ابزار و در برخی موارد حتی با مشاهده عکس رادیوگرافی مشخص می شود.

پوسیدگی با ایجاد حفره و خراب کردن دندان ها، بافت دندانی را از بین می برد. اما در رنگدانه ها خوشبختانه ایجاد حفره در پی خرابی ها وجود ندارد. اما اگر به آن توجه نشود، می تواند موجب تخریب بافت لثه ها شود. با تخریب بافت لثه ها، دندان های شیری که سست تر شده و زودتر از موعد مقرر می افند.

سعی و تلاش دندانپزشک کودکان این است که دندان های شیری را تا زمان رویش دندان های دائمی و عمر طبیعی خود در دهان نگه دارند. چرا که حایگاه دندان های اصلی در فک حفظ شده و دندان در جای خود رشد کند. اما در صورت از دست رفتن دندان شیری، با فضای نگهدارنده یا ارتودنسی پیشگیری، سعی می شود فضای لازم برای رشد دندان اصلی حفظ شود.

رنگدانه دندان کودکان

جرم دندان

رسوبات قرار گرفته بر روی سطح دندان ها یا به صورت رنگدانه دندان کودکان ظاهر می شوند و یا به صورت جرم های دندانی. در صورتی که دندان ها و فضاهای خالی بین آن ها تمییز نشود و از مسواک و خمیر دندان مناسب برای رعایت بهداشت دندان کودکان استفاده نشود، این مورد به وجود می آید. دندان های شیری به نسبت دندان های دائمی آسیب پذیر تر است. علت آن هم به ریشه دندان ها باز  می گردد. بنابراین کودک باید به طور منظم توسط دندانپزشک کودکان ویزیت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
ضایعات دهانی کودکان
ضایعات دهانی کودکان

ضایعات دهانی کودکان یکی از نگرانی های عمده برای خانواده ها است. بعضی از این ضایعات به طور ژنتیکی و یک سری نیز به علت ایجاد شرایط نامناسب به وجود

ادامه مطلب »
fa_IRPersian