سن درامدن دندان شیری

دندان شیری

فهرست مطالب

سن درامدن دندان شیری

سن درامدن دندان های شیری و زمان رویش آن ها از جمله عواملی است که خانواده ها به خصوص مادران در مورد آن بسیار حساس هستند و پرسش های مختلفی در این زمینه ذهن آن ها را به خود مشغول میکند. آنچه مهم است این است که تکامل دندان های شیری از دوران جنینی آغاز می شود.

زمان دقیق؟

زمان دقیقی برای درامدن دندان های شیری وجود ندارد، اما زمان طبیعی برای شروع درامدن دندان های شیری در اکثر کودکان بین 4 تا 7 ماهگی است. البته ممکن است سن درآمدن دندان های شیری در بعضی از کودکان در 3 ماهگی و در بعضی دیگر، حتی از 7 ماهگی نیز دیرتر اتفاق بیفتد و پس از یک سالگی شروع شود.
اولین دندان های شیری که شروع به در آمدن می کنند، دندان های پیشین هستند که به طور متوسط در سن 6 ماهگی اتفاق می افتد.

علائم در اوردن دندان شیری

نوزادان و کودکان در زمان دندان درآوردن علائم مختلفی را بروز می دهند. این اتفاق یعنی رویش دندان های شیری ممکن است در بعضی از کودکان بدون درد و در بعضی دیگر همراه با درد و بی تابی مداوم کودک باشد.
معمولا در زمان رویش دندان های شیری در سن متوسط 6 ماهگی در کودکان نوپا یکسری از علائم زیر دیده می شود:
• بی قراری و بی تابی غیر معمول در طول روز
• مکیدن مداوم انگشتان، مخصوصا انگشت شست
• مالیدن لثه ها
• افزایش آب دهان و خارج شدن آن از دهان
• بی اشتهایی کودک
نکته قابل توجه برای مادران گرامی این است که نباید وجود تب و اختلال های سیستماتیک در کودک هنگام دندان درآوردن طبیعی دانست. اگر کودک شما دچار تب شدید، اسهال و آبریزش بینی باشد، به خصوص اگر این علائم بیش از 1 روز طول بکشد، الزاما علائم حاصل دندان درآوردن نیست.

دندان شیری
وظیفه و کاربرد دندان های شیری

وجود دندان ها در دهان تاثیر چشمگیری در زیبایی فرد دارد. هم چنین دندان ها امکان گاز گرفتن و جویدن را نیز فراهم می کنند و در نهایت با بودن دندان ها در دهان است که امکان تکلم صحیح میسر خواهد شد.
دندان های شیری علاوه بر مسائل مطرح شده، باعث حفظ فضا و هدایت جهت حرکت دندان های دائمی زیرین می شود. این دندان ها هم چنین باعث تحریک مخاط لازم در بعضی از نواحی، برای تبدیل شدن به دندان دائمی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
فلوئوریس دندان کودکان
فلوئوریس چیست؟

از جمله عارضه‌های مهم دندان که موجب از دست رفتن زیبایی دندان‌ها و بروز مشکل برای آنان می‌شود، می‌توان به فلوئوریس دندانی اشاره داشت. این عارضه معمولا برای کودکان زیر

ادامه مطلب »
fa_IRPersian