شیوه تشخیص دندان های شیری از دندان اصلی

تشخیص دندان شیری از اصلی

فهرست مطالب

دندان های شیری معملا در 6 تا 12 سالگی شروع به ریختن می کنند و دندان های دائمی جایگزین آن می شود. در اینجا برای برخی از والدین این سوال پیش می آید از کجا بفهمیم دندانی اصلی است یا شیری؟ تشخیص طاهری دندان شیری از دندان اصلی چگونه امکان پذیر است؟ دندان های شیری تفاوت هایی با دندان های اصلی دارند. دندان شیری با 20 عدد کامل می شود. این در صورتی است که 32 دندان دائمی با رشد فک در دهان کودک در می آید. بنابراین ممکن است برای رویش برخی دندان های دائمی، هیچ دندان شیری نیوفتد.

تفاوت و تشخیص دندان شیری از دندان اصلی

دندان های شیری کودک معمولا از دندان های اصلی او سفید تر است. معمولا دندان های دائمی که از لثه کودک بیدون می آیند، دارای ماملون یا همان لبه دندانه دار است. ریشه دندان های دائمی قوی تر هستند. این در صورتی است که ریشه دندان های شیری ضعیف تر است و به فک متصل نیست. به همین دلیل است که گاهی با وارد آمدن ضربه محکم به فک کودک، دندان شیری می افتد.

ساختار دندان ها

دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. ریشه دندان در داخل لثه و تاج آن بالای لثه قرار دارد که مینای دندان مانند محافظی از عاج دندان محافظت می کند. عاج دندان، در طول دندان قرار دارد. در دندان های دائمی بخش اعظمی از تاج دندان زیر لثه و در ریشه قرار دارد. به غیر از قسمت های نام برده، دندان شامل اتاق پالپ، سمنتوم، کانال ریشه، رباط پریودنتال، کانال فرعی و استخوان لثوی نیز می شود.

بخش مینا در دندان های شیری باریک تر است. عاج این دندان در برابر ساییدگی آسیب پذیر تر از دندان های دائمی است. این دندان ها اتاق پالپ نسبتا بزرگ و ریشه کوچک تری دارد که با رویش دندان های اصلی لق می شود.

✅ از پر کردن سطحی دندان های شیری چه می دانید؟

پیشرفت پوسیدگی در دندان های شیری

این دندان ها در مقابل پوسیدگی نسبت به دندان های اصلی آسیب پذیر تر هستند و سرعت افزایش پوسیدگی در آن زیاد است.  دندان های شیری تا زمان افتادن آن به روند طبیعی به دلایل مختلف احتیاج به مراقبت دارند.

 

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
رفع بوی بد دهان
رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان شاید برای شما هم بوی بد دهان مشکلی بزرگ باشد و موجب خجالت شما در بین افراد دیگر شود. این مشکل دلایل فراوانی دارد و نمی

ادامه مطلب »
ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از دست دادن دندان ها افراد را دچار سختی زیادی می کند. اگر دندان خود را از دست دهید مشکلات گوناگونی برای شما پیش می آید. دندان نقش

ادامه مطلب »
fa_IRPersian