فلوروزیس دندان کودکان

فلوروزیس دندان کودکان

فهرست مطالب

فلوراید یک ماده برای درمان پوسیدگی های سطحی و همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان است. اما قرار گیری در معرض فلوراید می تواند موجب ایجاد عوارضی شود که یکی از آن ها فلوروزیس دندان کودکان است‌. این عارضه لکه های دائمی روی مینای دندان کودکان ایجاد می‌کند. اگر قصد دارید در ارتباز با این عارضه بیشتر بدانید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

استفاده بیش از حد از فلوراید

همانطور که گفتیم استفاده بیش از فلوراید در کودکان و معمولا کودکان زیر ۸ سال باعث ایجاد این عارضه می شود‌. ایجاد رگه های سفید روی مینای دندان اصلی ترین علائم مصرف فلوراید زیاد است‌. البته این عارضه با درد دندان همراه نیست از دیگر علائم آن می توان به موارد ،یر اشاره کرد:

  • وجود لکه در دندان
  • ناهمواری سطح دندان
  • وجود ناهنجاری در مینای دندان

در بیشتر موارد علائم است عارضه خفیف است. به صورتی که توسط دندان پزشک اطفال قابل تشخیص است‌. اما در برخی از موارد نیز ممکن است علائم بالا ایجاد شود.

علت ایجاد فلوروزیس چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این عارضه به دلیل استفاده زیاد از فلوراید است. فلوراید در برخی از کشور ها در اب آشامیدنی ریخته می شود‌. همچنین ممکن است خمیردندان شما حاوی فلوراید باشد. در کودکان قورت دادن خمیردندان جذب فلوراید را بالا می برد.

آیا مصرف فلوراید باید محدود شود؟

برخی از والدین به دلیل ترس از ایجاد فلوروزیس دندان کودکان، از مصرف مقدار کافی فلوراید اجتناب می کنند. در حالی که مصرف فلوراید باید به اندازه باشد. مصرف بیش از حد و یا کم تر مقدار لازم می تواند موجب ایجاد مشکلات دندان کودکان شود

سخن آخر

مقدار مجاز مصرف خمیردندان در کودکان ۳ تا ۶ سال به اندازه یک نخود است و پیشنهاد می شود حداقل دو بار در روز کودکان مسواک بزنند. همچنین نظارت شود خمیردندان توسط کودک بلعیده نشود. مراجعه منظم به بهتربن دندانپزشک کودکان در تهران عارضه ها را به حداقل می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
روکش دندان
زیبایی دندان

زیبایی دندان امروزه کمتر کسی پیدا می شود که از تاثیر دندان بر زیبایی صورت بی اطلاع باشد و یقینا دندان یکی از عوامل موثر در زیبایی صورت شمرده می

ادامه مطلب »
fa_IRPersian