مواد سیاه و سفید برای پر کردن دندان

فهرست مطالب

مواد سیاه و سفید برای پر کردن دندان

دندان قسمتی است که به طور مستقیم بر زیبایی ظاهری و سلامت دهان نقش دارد. گاهی  مواردی مانند مراقبت غلط از دندان ها، ضربه دیدن دندان ها و… منجر به عدم تقارن و یا از دست دادن قسمتی از دندان ها می شود. با پر کردن دندان ها این مشکلات حل شده و دندان ترمیم می‌ یابد.

برای ترمیم و پر کردن دندان ها از دو نوع ماده سیاه و ماده سفید استفاده می‌کنند.

 

‌ماده سیاه

استفاده از ماده سیاه که امالگام خوانده می‌شود، از قدیمی ترین روش های پرکردن دندان ها است. امالگام یک ترکیب فلزی است که شامل فلزاتی مانند جیوه، مس و… می باشد. دندان پزشک این ترکیب را در قسمتی از دندان که نیاز به پر شدن دارد قرار می ‌دهد.

ماده سفید

ماده سفید که به کامپوزیت معروف است نوعی پلیمر است که ساختاری متفاوت با امالگام دارد و برعکس امالگام هم رنگ دندان است. جنس ماده سفید هنگام استفاده خمیری است و پس از جایگذاری در دهان به وسیله اشعه های نوری مخصوص که بر دهان تابیده می شود سفت خواهد شد

 

اکنون که با  ماده سفید و سیاه اشنا شده اید شاید این پرسش برای شما به وجود بیاید که استفاده از کدام یک بهتر و نتیجه بخش تر است.برای پاسخ دادن به این سوال لازم است که تفاوت های این دو را بشناسید و با توجه به ترجیهات خود تصمیم گیری کنید

 

تفاوت ماده سیاه و سفید دندان

+ماده سیاه رنگی تیره دارد و به چشم می اید در حالی که ماده سفید هم رنگ دندان است و باعث توازن ظاهری در دندان می‌شود.

‌+ماده سیاه قیمت مناسبی دارد اما ماده سفید کمی گران تر است.

+ ماده سیاه در برابر فرسودگی مقاوم است درحالی که برای ماده سفید پس از گذر زمان احتمال فرسودگی وجود دارد.

+برای پرکردن دندان با ماده سیاه نیاز است که گاهی سطوحی از دندان تراش داده شود اما در پر کردن دندان با ماده سفید این نیاز وجود ندارد.

+ماده سفید چسبندگی با کیفیت تری نسبت به ماده سیاه دارد. ماده سیاه ممکن است بر اثر تماس با مواد غذایی گرم و سرد آسیب ببیند. + حساسیت به کامپوزیت امری نادر است در حالی که افراد زیادی هستند که به جیوه حساسیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian