همه چیزدرباره موکوسل دهان کودکان

موکوسل دهان کودکان

موکوسل دهان کودکان نوعی کیست پر از مایع در دهان کودک است. این عارضه به صورت برآمدگی در ناحیه ای از دهان کودک ظاهر می شود که علاوه بر ظاهر نازیبا، موجب ایجاد ناراحتی در دهان کودکان می شود. این عارضه  ممکن است با درد زیادی همراه نباشد، اما موجب ایجاد ناراحتی می شود. علت ایجاد موکوسل در دهان کودکان ممکن در هر فرد متفاوت باشد. همچنین درمان این عارضه در کودکان معمولا به صورت خود به خود اتفاق می افتد.

علت ایجاد موکوسل در دهان کودکان چیست؟

این عارضه به دلایل زیر ممکن است ایجاد شود:

• وجود آسیب در دندان ها
  • بروز حساسیت
  • پاره شدن غده های بزاقی و یا مسدود شد یکی از آن ها
  • مکیدن بیش از حد لب و نواحی داخل دهان

در بیشتر موارد این عارضه به صورت خود به خود درمان می شود و نیاز نیست برای درمان آن اقدام کرد. ولی درصورتی که موکوسل وخیم باشد و زود به زود در دهان کودک ظاهر شود، لازم است برای دریافت درمان موکوسل به دندانپزشک کودکان مواجعه شود. بهترین دندانپزشک کودکان در تهران به سلامت دهان و دندان کودک شما کمک می کند.

چگونه می توان از ایجاد موکوسل جلوگیری کرد؟

در این مورد چند توصیه برای کودکان وجود دارد که احتمال بروز این عارضه را تا حدی کاهش می دهد. به عنوان مثال جلوگیری از مکیدن لب و همچنین رعایت کامل بهداشت دهان و دندان با استفاده از نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان های کودک می تواند برای کنترل این عارضه مفید باشد.

درمان موکوسل

برخی از درمان های خانگی موکوسل مانند استفاده از آب نمک رقیق شده برای شست و شوی دهان ممکن است در تسریع دوران نقاهت این عارضه مفید باشد. اما راه های دیگری برای درمان وجود دارد. حتی در موارد بدخیم تر با استفاده از جراحی اقدام به درمان می شود. البته وجود موکوسل وخیم در بزرگسالان بسیار بیشتر از کودکان رایج است.