کشیدن دندان شیری کودکان

فهرست مطالب

کشیدن دندان شیری کودک در چه زمانی لازم است؟ آیا می دانید کشیدن زود هنگام دندان کودکان چه عوارضی ایجاد می کند؟ برخی از والدین گمان می کنند از آنجایی که دندان های شیری دائمی نیستند، کشیدن آن ها مشکلی ایجاد نمی کند. این درحالی است که دندانپزشک کودکان تنها زمانی که راه حل دیگری برای نگهداری دندان نباشد، اقدام به کشیدن دندان های شیری می کند. دندان های شیری کودکان نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.


بهترین دندانپزشک کودکان در تهران


کشیدن دندان شیری جلو کودک

کشیدن دندان شیری قدامی کودک بر روی اعتماد به نفس آن ها تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این در تکلم و جویدن غذای کودکان نیز مشکل ایجاد می کند. یکی ز اصلی ترین وظایف دندان های شیری حفظ جایگاه فک برای رویش دندان های دائمی است. زمانی که کودک دندان های شیری خود را زودتر از موعد مقرر از دست بدهد، ممکن است در آینده احتیاج به ارتودنسی پیدا کند. بنابراین دندان های کودک توسط دندانپزشک کودکان در صورت امکان حفظ می شود.

✅ در صورت ترومای دندان شیری چه کنیم؟

کشیدن دندان شیری جلو

چه زمانی دندان شیری باید کشیده شود؟

تنها زمانی که دندانپزشک کودکان صلاح ببیند دندان شیری از دست رفته، آن را می کشد. معمولا در موارد زیر دندان های شیری درمان نمی شوند:

  • ترومای دندان با آسیب های شدید
  • پوسیدگی بسیار عمیق
  • عدم وجود جایگاه کافی در فک کودک
  • زمان رویش دندان های دائمی

درمان های دندان کودکان در زمان مراجعه در صورت نیاز ممکن است شامل ترمیم، عصب کشی، روکش دندان، ارتودنسی پیشگیری، اسپلینت دندان و… شود.

کشیدن دندان لق شده

اگر دندان های کودک به خودی خود لق شده، نشان دهنده رویش دندان های دائمی و حل شدن ریشه دندان های شیری است. معمولا در این گونه موارد که لازم است دندان لق از دهان کودک خارج شود مراحل زیر را طی کنید:

  • با کودک صحبت کرده و از او نظرخواهی کنید. سعی کنید در این مرحله ترس کودک را کنترل کنید
  • دست های خود را با اب و صابون به خوبی شست و شو دهید
  • دندان لق شده را تکان دهید
  • خونریزی لثه را بررسی کنید
  • حتما از گاز استریل استفاده کنید

زمانی که دندان های کودک به اندازه ای لق شود که زمان افتادن آن فرا رسیده باشد، با تکان دادن و کمی فشار خارج می شود. این مرحله درد زیادی ندارد. فقط ممکن است کودک را دچار اضطراب کند. با کنترل ترس کودک می توان به راحتی دندان را خارج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
پیوند لثه در کودکان
پیوند لثه در کودکان

پیوند لثه در کودکان یک روش جراحی است که برای تقویت و ترمیم بافت لثه در دهان کودکان استفاده می‌شود. این روش به منظور درمان مشکلاتی مانند لثه‌ های ضعیف

ادامه مطلب »
fa_IRPersian