بعد از کشیدن دندان کودک چه باید کرد؟

بعد از کشیدن دندان کودک

فهرست مطالب

کشیدن دندان برای اغلب کودکان یک تجربه ناخوشایند است. به دلایل مختلفی دندانپزشک کودک کشیدن دندان را توصیه می‌کند. برای مثال ممکن است دندان کودک پوسیده باشد؛ در برخی مواقع دیگر، نیاز به برداشتن دندان‌هایی است که مانع از درمان ارتودنسی می‌شوند. دلیل کشیدن دندان هرچه باشد، مراقبت‌های بعد از آن نقش مهمی در تسریع بهبودی و آرام‌کردن درد کودک دارد.

بعد از کشیدن دندان برخی از اقدامات را باید انجام دهید و از برخی دیگر لازم است اجتناب کنید. ما در این‌جا باید‌ها و نبایدهای بعد از کشیدن دندان را آورده‌ایم.

باید‌های بعد از کشیدن دندان کودک

کارهای زیر را باید بعد از کشیدن دندان انجام دهید.

به فرآیند لخته‌شدن خون کمک کنید

لخته‌شدن یک مرحله ضروری در سفر به سمت بهبودی است، زیرا یک سد محافظ در محل دندان کشیده‌شده تشکیل می‌دهد. گاز به تسریع لخته‌شدن کمک زیادی می‌کند.

قبل از این‌که کودک مطب را ترک کند، دندانپزشک گازی را در محل دندان کشیده‌شده قرار می‌دهد تا خونریزی را کنترل کند و لخته‌شدن خون را سریع‌تر نماید. کودک باید حداقل 45 دقیقه بعد از خروج از مطب، گاز را در دهان خود نگه داشته و به آرامی آن را فشار دهد.

اگر بعد از 45 دقیقه گاز را برداشتید و متوجه شدید که هنوز مقداری خونریزی تازه وجود دارد، می‌توانید یک گاز تمیز را تا کنید، آن را با آب گرم مرطوب کرده و در محل قبلی قرار دهید. سپس به کودک بگویید گاز را برای 30 دقیقه دیگر گاز بگیرد. اگر خونریزی متوقف نشد، با دندانپزشک تماس بگیرید.

 

 

از کمپرس سرد استفاده کنید

معمولاً به دنبال کشیدن دندان کودک ، التهاب یا کبودی ایجاد می‌شود که ممکن است باعث تورم لثه‌های کودک شود. بنابراین، استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد ممکن است درد را تسکین داده و تورم را کاهش دهد. می‌توانید کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی صورت کودک قرار دهید و سپس بردارید. دوباره بعد از 15 دقیقه آن را در محل قبلی قرار دهید و این روش را حدود 2 ساعت ادامه دهید. لازم است کیسه یخ را در یک پارچه نخی بپیچید تا سرمای آن صورت کودک را نسوزاند.

تورم باید بعد از 48 ساعت کاهش یابد، بنابراین، از روز سوم دیگر نیازی به کیسه یخ نخواهد بود.

 

استراحت

استراحت برای بهبودی بسیار مهم است. بنابراین، مراقب کودک باشید و به او یادآوری کنید که بیش از حد فعالیت نکند. فعالیت زیاد می‌تواند منجر به افزایش جریان خون در محل دندان کشیده‌شده شود. همچنین، ممکن است لخته خون ایجاد‌شده در محل را بکند و دوباره خونریزی را آغاز کند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که کودک حداقل 48 ساعت پس از کشیدن دندان استراحت کند.

علاوه بر مورد ذکر‌شده، لازم است سر فرزندتان را با استفاده از بالش در هنگام خواب بالا بیاورید و مطمئن شوید که در سمتی که دندانش کشیده‌شده است، نخوابد.

 

مصرف داروها

بعد از کشیدن دندان کودک ، دندانپزشک احتمالا تعدادی دارو تجویز می‌کند. این داروها معمولا ضدالتهاب و یا مسکن هستند. مصرف این داروها تضمین می‌کند که محل زخم مطابق انتظار بهبود یابد. درد و یا التهاب مانع از بهبود سریع زخم می‌شوند. به همین دلیل لازم است داروها را به کودک بخورانید تا بهبودی او سریع‌تر شود.

 

رژیم غذایی مناسب

بعد از کشیدن دندان کودک و پس از برداشتن گاز از دهان کودک، او می‌تواند شروع به مصرف نوشیدنی‌های ولرم، سرد و غذاهای نرم مانند ماست و بستنی کند، اما به او نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای جامد ندهید. حداقل سه روز بعد از کشیدن دندان، کودک دوباره می‌تواند مثل قبل از غذاهای جامد استفاده کند

کودک باید مقدار زیادی مایعات مصرف کند تا آب بدن او تامین شود. هنگام خوردن غذا به او یادآور شوید که لقمه را با سمتی که دندان آن کشیده‌شده است نجود.

 

بهداشت دهان و دندان

کودک باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند تا محل کشیده‌شدن دندان دچار عفونت نشود. با این حال، لازم است از فشار مسواک بر روی محل خودداری کند. هنگام مسواک زدن بر کار فرزند خود نظارت کنید و اطمینان حاصل کنید که از کشیدن مسواک بر روی محل دندان کشیده‌شده و یا نزدیک آن خودداری می‌کند.

کودک می‌تواند مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن را بعد از 24 ساعت از سر بگیرد. اما قبل از 24 ساعت نباید مسواک بزند. در این مدت برای تمیزکردن محیط دهان می‌تواند از دهان‌شویه و یا آب نمک ولرم استفاده نماید.

بعد از کشیدن دندان کودک
بعد از کشیدن دندان کودک

نباید‌های بعد از کشیدن دندان کودک

اقدامات زیر را نباید بعد از کشیدن دندان انجام دهید.

دستکاری محل

به کودک خود تذکر دهید که به محل کشیده‌شدن دندان دست نزند. احتمال زیادی وجود دارد که کودک وسوسه شود که محل دندان کشیده‌شده را فشار دهد. بنابراین، مطمئن شوید که او از زبان، انگشت یا خلال دندان برای فشار‌دادن محل استفاده نمی‌کند. دستکاری لثه احتمال جداشدن لخته و شروع مجدد خونریزی را بیشتر می‌کند. همچنین، ممکن است با انتقال آلودگی به لثه سبب عفونت شود.

 

استفاده از نی

وقتی به کودک خود نوشیدنی می‌دهید، نباید آن را با نی بنوشد. مکش با نی می‌تواند به راحتی لخته را جدا کرده و سبب خونریزی مجدد شود.

 

تف‌کردن یا چرخاندن آب در دهان

چرخاندن آب در دهان و سپس تف‌کردن آن نیز می‌تواند لخته را از  جای خود بکند. همچنین، می‌تواند باعث خونریزی، تحریک و خشکی حفره شود.

 

فعالیت زیاد

تا زمانی که خون به خوبی بند بیاید و محل ترمیم شود، کودک نباید فعالیت زیادی انجام دهد. همان‌طور که در قسمت باید‌ها به آن اشاره شد، فعالیت زیاد بهبود را به تاخیر انداخته و می‌تواند سبب خونریزی شود.

 

 

سخن- آخر

بعد از کشیدن دندان لازم است کودک برخی از اقدامات را انجام دهد و از برخی دیگر تا زمان بهبودی اجتناب کند. این بایدها و نبایدها تاثیر زیادی در تسریع بهبود و بازگشت لثه به شرایط عادی دارد. لازم است در دوره بهبود بر کودک خود نظارت کنید تا همه بایدها و نباید‌ها را انجام دهد.

 

 

https://www.toothtowngreeley.com/blog/tooth-extraction-aftercare-tips-for-kids-the-dos-and-donts/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian