بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

فهرست مطالب

اکثر مشکلات مربوط به فک، دهان و دندان از سنین کودکی آغاز می‌شوند. با این وجود، رعایت بهداشت، درمان و مراقبت از دهان و دندان می‌تواند از بروز مشکلات فک و دندان جلوگیری کند. یکی از مشکلات شایع دهان و دندان، کج شدن دندان یا نامرتب شدن آن‌هاست که نیاز به ارتودنسی دارد. مقاله پیش رو در سایت بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان به شما کمک می‌کند تا بهترین سن برای ارتودنسی کودکان را تشخیص دهید.

 

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان با توجه به شرایط رشد دندان‌ها تعیین می‌شود. با این حال اغلب دندان‌ها در طی یک دوره زمانی مشخص رشد می‌کنند. برای اینکه اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید، ابتدا بهتر است چند نکته مهم را بدانید.

  1. 1. دندان‌های دائمی از حدود 6 سالگی شروع به رشد می‌کنند

اولین دندان‌های دائمی که رشد می‌کنند، در واقع نخستین دندان‌های آسیاب هستند که پشت آخرین دندان‌های آسیاب کودک قرار دارند. دندان‌های ثنایای مرکزی (دندان‌های جلویی) نخستین دندان‌هایی هستند که جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند.

  1. 2. حدود 5-6 سال طول می‌کشد تا پروسه تبدیل دندان‌های شیری به دندان‌های دائمی کامل شود

اکثر کودکان در حدود سنین 12 تا 13 سالگی مجموعه کامل دندان‌های دائمی خود را دریافت می‌کنند.

  1. 3. سن کودک همیشه شاخص دقیق رشد دندانی نیست

این بدان معنی است که دندان‌های برخی از کودکان به سرعت رشد می‌کنند. در حالی که ممکن است این موضوع برای کودکان دیگر سرعت کندی داشته باشد. دیدن یک کودک 9 ساله با مجموعه کامل دندان‌های دائمی و یک کودک 15 ساله با چندین دندان شیری در دهان غیر معمول نیست. دلایل مختلفی برای تاخیر در رشد دندان وجود دارد و این موضوع تا زمانی که دندان‎های دائمی رشد می‌کنند، نگران‌کننده نیست.

  1. هر کودکی باید در سن ۷ سالگی توسط متخصص ارتودنسی ویزیت شود

انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا، غربالگری و ارزیابی ارتودنسی را برای تمام کودکان 7 سال یا بالاتر توصیه می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی در تشخیص بهترین سن برای ارتودنسی کودکان نیز دارد. با این حال، این معاینه لزوماً به این معنی نیست که کودک 7 ساله شما نیاز به ارتودنسی دارد. در واقع درمان ارتودنسی به احتمال زیاد در این سن ضروری نیست. با این وجود، یک ارزیابی کامل برای بررسی مشکلات رشد دندان و گاز گرفتن که ممکن است نیاز به مداخله زودهنگام داشته باشد، توصیه می‎شود.

تشخیص بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

ارتودنتیست‌ها بهترین سن برای ارتودنسی کودکان را تشخیص می‌دهند، زیرا آن‌ها دندانپزشکانی هستند که 2 تا 3 سال آموزش تخصصی را با تمرکز بر تشخیص و درمان مشکلات ارتودنسی گذرانده‌اند. احتمالاً دندانپزشک دانش یا تجربه لازم برای انجام معاینه کامل ارتودنسی را ندارد.

درمان ارتودنسی برای کودکان کوچک‌تر

نشانه‌های خاصی برای درمان زودهنگام ارتودنسی (فاز اول) وجود دارد، اما اکثر کودکان در این سن کم با بریس‌ها (یا هر وسیله دیگری) درمان نمی‌شوند، زیرا این بازه زمانی نمی‌تواند بهترین سن برای ارتودنسی کودکان باشد. درمان زودهنگام ارتودنسی مزایای کمی دارد، از طرفی این درمان با دور دوم بریس (فاز دو) همراه است. این موضوع باعث افزایش طول مدت و هزینه کلی درمان می‌شود.

حتی اگر این سن بهترین سن برای ارتودنسی کودکان نباشد،  باز هم امکان نظارت و مشاهده رشد دندانی کودک شما را تا زمان آماده شدن برای درمان ارتودنسی فراهم می‌کند.

برخی از متخصصان ارتودنسی حامیان قوی درمان زودهنگام ارتودنسی هستند و برخی دیگر چنین نظری ندارند. درمان زودهنگام ارتودنسی یکی از موضوعات بحث برانگیز در علم ارتودنسی است، به همین دلیل مهم است که بدانیم چرا درمان توصیه می‌شود و اینکه آیا درمان ارتودنسی اضافی در آینده مورد نیاز است یا خیر. برای درک مزایا و معایب هر رویکرد، همیشه باید بیش از یک نظر دریافت کنید.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان
بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

ارتودنسی تک فاز یا 2 فاز؟

در اکثر موارد بهترین سن برای ارتودنسی کودکان درست قبل از از دست دادن آخرین مجموعه دندان‌های شیری است. اکثر کودکان با یک دور درمان جامع ارتودنسی به جای رویکرد دو مرحله‌ای درمان می‌شوند. بهترین زمان برای بریس‌ها (درمان ارتودنسی) درست قبل از اینکه فرزند شما آخرین مجموعه دندان‌های آسیاب شیری خود را از دست بدهد، خواهد بود. این زمان متغیر است، اما معمولاَ برای اکثر کودکان بین 12-14 سال است. شروع درمان بسیار زود (وجود تعداد زیادی دندان شیری) ممکن است منجر به مدت درمان طولانی‌تر و پیامدهای بالقوه منفی بیشتری شود.

شروع درمان ارتودنسی دیر نیز پیامدهای منفی خاص خود را دارد. در چنین مواردی نتیجه‌بخش بودن ارتودنسی کمتر می‌شود. از طرفی گزینه‌های درمانی متکی بر رشد فک از انعطاف کمتری برخوردار هستند. به‌عنوان مثال ممکن است نیاز به جراحی فک وجود داشته باشد.

تنها راه جلوگیری از این مسائل مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی برای راهنمایی رشد و شروع درمان در زمان مناسب است.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه اهمیتی دارد؟

شروع درمان ارتودنسی در زمان مناسب، طول درمان را به حداقل می‌رساند و نتایج درمان را بهبود می‌بخشد.

با تشخیص بهترین سن برای ارتودنسی کودکان و برنامه‌ریزی مناسب، درمان ارتودنسی می‌تواند آسان‌تر، راحت‌تر و کوتاه‌تر باشد. در اکثر موارد درمان‌های ارتودنسی در 18 ماه یا کمتر (به جز موارد پیچیده‌تر) نتیجه‌بخش خواهد بود. از سوی دیگر، زمان‌بندی نامناسب ممکن است منجر به یک درمان طولانی (بیش از 2 سال) با تجربه منفی و نتایج کمتر رضایت‌بخش شود.

 

جمع‌بندی

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان همواره به‌عنوان یکی از سوالات پرچالش و مهم والدین مطرح می‌شود. این موضوع با توجه به اهمیتی که دارد، می‌تواند برطرف‌کننده مشکلات دهان، دندان و فک باشد. نتایج بررسی‌ها و طبق نظر اکثر ارتودنتیست‌ها بهترین زمان برای انجام ارتودنسی کودکان زمانی است که آن‌ها مجموعه کامل دندان‌های شیری خود را از دست داده‌اند، ضمن اینکه سیکل رشد دندان‌های دائمی را نیز پشت سرگذاشته‌اند. با این حال، با توجه به اینکه دندان‌های دائمی روند رشد متفاوتی در کودکان دارند، تخمین سن درست برای انجام ارتودنسی سخت خواهد بود. در کل این سن بین 12 تا 14 سالگی تخمین زده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
بریج دندان کودکان
بریج دندان کودکان

بریج دندان کودکان یکی از راه‌های درمانی است. کودکانی که دندان‌هایشان می افتد، در فضای دهان آن ها فضاهای خالی ایجاد می شود. این فضاهای خالی باعث می شود که

ادامه مطلب »
IMG_20200805_120628_629
تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی دندان یکی از مهم ترین عوامل زیبایی شناخته شده است و به همین دلیل امروزه راه های مختلف بسیاری توسط پزشکان برای زیباتر شدن دندان ها روی کار

ادامه مطلب »
fa_IRPersian