بوی بد دهان از مهمترین مشکلات دهان و دندان بچه ها

بوی بد دهان کودکان

فهرست مطالب

بوی بد دهان یا هالیتوزیس به وضعیتی اشاره دارد که در آن بوی نامطبوع و نامطلوبی از دهان فرد احساس می‌شود. این مشکل معمولاً به علت وجود ترکیبات شیمیایی ناخوشایند در دهان بوجود می‌آید. بوی بد دهان ممکن است از مسائل زمانی که با تمیز کردن دهان و اطراف آن قابل رفع نباشد، مشتق شود. علت اصلی بوی بد دهان ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در دهان است. در دهان، باکتری‌ها به شکل طبیعی حضور دارند و با تخمیناً 90٪ بوی بد دهان به فعالیت باکتری‌ها مربوط می‌شود. وقتی باکتری‌ها غذا را تجزیه می‌کنند، موادی مانند سولفید هیدروژن، متیل مرکپتان و سکولین را تولید می‌کنند که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند. این ترکیبات دارای بوی نامطبوع و فعلاً نامطلوبی هستند. عوامل دیگری همچون بیماری‌های لثه، التهاب دهان، عفونت‌های دهان، تجمع پلاک و سنگ دندان، استفاده از مواد غذایی مانند سیر و پیاز، مصرف تنباکو و سیگار، خشکی دهان، استفاده از داروهای خاص، ترس و استرس نیز می‌توانند عوامل موثر در بدبو شدن دهان کودکان باشند.

علت بدبو شدن دهان کودکان چیست؟

بدبو شدن دهان کودکان نیز ممکن است به عوامل مختلفی برگردد. در ادامه، برخی از علل متداول بدبو شدن دهان کودکان را بررسی می‌کنیم:

  • ناکافی بودن بهداشت دهان: کودکان نیاز به مراقبت منظم و دقیق از بهداشت دهانی خود دارند. اگر کودک به درستی دندان‌هایش را بشوید و پوسیدگی و ترسیم لثه را درمان کنید، باکتری‌ها در دهان او کاهش می‌یابد و بوی نامطبوع نیز کاهش می‌یابد.
  • التهاب لثه: التهاب لثه یا جیوه‌ای که ناشی از برخی عوامل مانند پلاک، سنگ دندان و نگهداری نادرست از بهداشت دهانی است، می‌تواند به بوی بد دهان در کودکان منجر شود. در صورت مشاهده علائم التهاب لثه مانند قرمزی، خونریزی و تورم، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • عفونت دهانی: عفونت‌های دهانی مانند التهاب لثه، ترشحات عفونی در حفره دهان و عفونت‌های تنفسی می‌توانند به بوی بد دهان در کودکان منجر شوند. در صورتی که کودک شکایتی از درد دهان یا علائم عفونت دهانی دارد، بهتر است به پزشک معالجه کننده مراجعه کنید.
  • تجمع پلاک و سنگ دندان: پلاک و سنگ دندان که به تجمع باکتری‌ها و آلاینده‌ها منجر می‌شود، می‌تواند منجر به بوی بد دهان در کودکان شود. رعایت بهداشت دهانی منظم، از جمله مسواک زدن، استفاده از نخ‌دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

بوی بد دهان کودکان

چه زمانی برای بوی بد دهان کودک را پیش دندان پزشک ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
لق شدن دندان دائمی کودکان
لق شدن دندان دائمی کودکان

علت لق شدن دندان دائمی کودکان و درمان آن کودکان ابتدا دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند. بعد از افتادن دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها خواهند شد. مراقبت

ادامه مطلب »
بریج دندان کودکان
بریج دندان کودکان

بریج دندان کودکان یکی از راه‌های درمانی است. کودکانی که دندان‌هایشان می افتد، در فضای دهان آن ها فضاهای خالی ایجاد می شود. این فضاهای خالی باعث می شود که

ادامه مطلب »
fa_IRPersian