دندان اضافه در کودکان

دندان اضافه در کودکان

فهرست مطالب

وجود دندان اضافه در کودکان یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد، دندان اضافی یک بیمار دهانی است که با رشد چند دندان اضافی مشخص میگردد. هر فردی که بیش از ۲۰ دندان شیری یا بیش از ۳۲ دندان دائمی داشته باشد، دندان های مازاد او بر این اعداد، اضافی محسوب می شود. دندان اضافی می تواند در هر بخش از دهان ایجاد شوند اما غالبا این دندان های اضافی دائمی دندان های قدامی در فک بالا هستند.

بیشتر کودکان بیست دندان شیری دارند اما درصد کمی از آنها دندان اضافی نیز رشد می‌کند. دندان های اضافی در یک تا ۴ درصد جمعیت اتفاق خواهد افتاد و در بیشتر موارد شامل تنها یک دندان اضافی میگردد. اگر دائما دندان های کودک خود را نمایید و ظاهر هر دندان در دهان کودک را بررسی نکنید اصلا متوجه وجود دندان اضافه نمی شوید. اغلب دندانپزشک کودکان وجود دندان اضافی در کودک شما را کشف می کنند.

انواع دندان های اضافی

دندان های اضافی انواع مختلف دارند آیت دندان ها بر اساس محلی که در آمده اند و شکلی که دارند دسته‌بندی خواهند شد. اگر این دندان اضافی رز بین دو دندان جلوی بالایی قرار گرفته باشد به آن مزیودنس گفته می شود. اگر ابن دندان اضافی نزدیک محل دندان آسیا باشد به آن پارامولار گفته می شود. اگر دندان اضافی پشت دندان عقب باشد به آن دیستودنز گفته می شود.

اگر دندان اضافی شکل دندان هاب طبیعی دیگر باشد به آن دندان سوپلیمنتا یا تکمیلی گفته می شود. اگر این دندان اضافی شکل دندان های طبیعی نباشد به آن دندان رودیمنتاری  یا دندان ناقص گفته می شود. دندان های ناقص بر اساس  شکل ظاهری که دسته بندی می شوند:

  • دندان های ناقص مخروطی که کوچک و دندانه ای به نظر می رسند.
  • دندان های ناقص زگیلی یا تابرکولیت که بشکه ای شکل بوده و بیش از یک نوک دارند.
  • دندان های مولاری فرم که مشابه دندان های آسیاب یا آسیاب کوچک بوده اما آن قدر بزرگ نشده که بتوان به آن ها دندان های مکمل گفت

دلایل بیرون زدن دندان اضافه کودکان چیست؟

معمولا افراد متوجه وجود دندان اضافی در فک نمی‌شوند تا زمانی که تمام مجموعه دندان های شیری رشد می کند. دندان اضافی در مراحل اولیه رشد دندان تشکیل می شود. در این مرحله جوانه دندان باز شده و دو دندان شکل میگیرند که یکی از آنها دندان اضافی غیر ضروری محسوب خواهد شد. این دندان اضافی میتواند ظاهری بد برای لبخند فرزندتان ایجاد کند و لازم است درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
محیط دندانپزشکی کودکان
محیط دندانپزشکی کودکان

محیط دندانپزشکی کودکان همانطور که می دانید امروزه دندانپزشکی کودکان به یک تخصص متفاوت تبدیل شده است و با دندانپزشکی معمول متفاوت می باشد. با توجه به اینکه دوره کودکی

ادامه مطلب »
fa_IRPersian