فلورایدتراپی در کودکان

فلورایدتراپی در کودکان

فهرست مطالب

انجام فلورایدتراپی در کودکان از مهمترین خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد که جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان ها انجام می گردد. در این مقاله قصد داریم درباره فلورایدتراپی کودکان بیشتر توضیح دهیم تا بدانید فلورایدتراپی چیست؟ و به چه دلیل باید انجام گیرد؟

فلورایدتراپی در کودکان چیست؟

فلوراید نوعی ماده معدنی می باشد که می توان آن را به منابع آب طبیعی اضافه نمود به همین دلیل هیچ عارضه ای برای کودکان ندارد. این ماده علاوه بر آب در خمیر دندان ها و دندان شویه ها نیز وجود دارد البته ناگفته نماند این ماده باید به میزان مشخصی استفاده شود به همین دلیل می توانید از دندانپزشک متخصص اطفال کمک بگیرید. پس از انجام این روش درمانی فلوراید به مینای دندان کودک نفوذ کرده و میزان مقاومت دندان را در برابر اسیدهای موجود در مواد غذایی و باکتری های دهان افزایش می دهد و در نهایت انجام این روش منجر به جلوگیری ای پوسیدگی دندان ها میگردد.

چرا کودکان به فلوراید تراپی نیاز دارند؟

فلوراید تراپی برای کودکان مفید می باشد زیرا بردی دندان های جوان در برابر آسیب دیدگی ناشی از اسید مثل یک سپر عمل کرده و علائم زودرس پوسیدگی دندان را از بین می برد. اسیدهای بسیار مضر، در نتیجه ترکیب باکتری ها با مواد قندی در دهان تشکیل می شود. این اسیدها به لایه محافظ سخت خارجی دندان که مینا نامیده می شود، آسیب می رساند. مواد معدنی  بر یک مبنای روزانه  از دست می روند و از طریق فرایند ترمیم طبیعی دندان های آسیب دیده با استفاده از یونهای کلسیم، فسفات و فلوراید، به لایه مینای دندان اضافه می شود. مواد در زمان حمله اسیدها به مبنای دندان از بین می روند و مواد معدنی از قبیل فسفات کلسیم فلوراید در زمان نوشیدن آب یا خوردن غذاهای حاوی این مواد معدنی توسط کودکان دوباره اضافه شود.

فلورایدتراپی در کودکان

مزایای فلورایدتراپی در کودکان

  • فلوراید در کودکان سبب حفظ سلامت دندان های آنها می شود.
  • وارنیش فلوراید همرنگ دندان ها است بنابراین استفاده از آن در ظاهر دندان های کودکان مشخص نمی شود.
  • مدت زمان انجام فلوراید در کودکان بسیار کوتاه می باشد.

آیا فلورایدتراپی برای کودکان بی خطر می باشد؟

فلورایدتراپی برای کودکان کاملا بی خطر بوده و یک عامل موثر در حفظ سلامت دندان ها می باشد. در واقع دریافت فلوراید برای رشد دندان کودکان از سن شش ماهگی شروع شده و تا شش سالگی ادامه دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. این فاصله زمانی است که در طول آن تمامی دندان های شیری و دائمی خراب می شوند.

فلورایدتراپی چقدر زمان میبرد؟

فلوراید تراپی در کودکان به طور کلی در زمان کوتاهی قابل انجام است. در ابتدا باید دندان را با استفاده از براش هایی مانند مسواک تمیز کرده، سپس دندان ها را به مواد فلوراید آغشته می کنند و حدود 4 دقیقه باید به آن زمان داد تا اثرگذاری خود را به بهترین نحو انجام دهد. پس از گذشت این زمان کوتاه مواد فلوراید از روی دندان پاک می شود و کودک برای جلوگیری از بلع مواد فلوراید آب دهان خود را تخلیه می کند. البته در طول زمانی که دندان ها به فلوراید آغشته است؛ ساکشن بزاق کش درون دهان قرار دارد و بلع بزاق جلوگیری می کند.

آیا فلورایدتراپی مفید است؟

قطعا بله، فلورایدتراپی به طور گسترده ای به عنوان یک روش پیشگیری و درمانی در بهداشت دهان و دندان استفاده می شود و به عنوان یک روش مفید شناخته می شود. در یک پژوهش بزرگ مشخص شد کودکان و نوجوانانی که به مدت یک سال فلورایدتراپی انجام دادند، ۴۳% کمتر از دیگران دچار پوسیدگی دندان شدند. فلوراید به عنوان یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت دندان ها شناخته شده است. استفاده از فلوراید به شکل ژل، خمیر دندان یا محلول آبی به کاهش ریسک پوسیدگی دندان ها کمک می کند و می تواند آسیب های اسیدی را کاهش دهد و فرایند دمینرالیزاسیون را معکوس کند. همچنین، به مینای دندان قدرت و استحکام بیشتری می بخشد و می تواند ریسک شکستگی و سایر مشکلات ساختاری دندان ها را کاهش دهد.

مراقبت های بعداز فلورایدتراپی

پس از فلورایدتراپی، بهتر است حداقل یک ساعتی صبر کنید تا فلوراید به مینای دندان جذب شود. در این بازه زمانی، از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی که شامل اسید هستند و می‌توانند موجب از بین رفتن اثر فلوراید شده و اثر آن را کاهش دهند، خودداری کنید. و تا 24 ساعت بعد از انجام فلورایدتراپی از مسواک استفاده نشود تا فلوراید به خوبی جذب دندان شود. همچنین به توصیه بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان ، تا48 ساعت پس از وارنیش فلورایدتراپی از خوردن خوراکی های سرد و یا گرم پرهیز شود چرا مینای دندان در این مدت نباید منبسط یا منقبض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
جراحی دهان و دندان
جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان دهان و دندان از اعضای صورت می باشد که ظاهر ان  تاثیر زیادی زیادی در زیبایی ‏می گذارد. علاوه بر زیبایی ظاهری اگر در دهان و

ادامه مطلب »
fa_IRPersian