لزوم جرم گیری دندان کودکان

جرم گیری دندان کودکان

فهرست مطالب

جرم گرفتگی در دندان کودکان یک عامل مهم در پوسیدگی دندان ها می باشد به همین خاطر جرمگیری دندان کودکان یکی از مهمترین اقداماتی است که باید اهمیت جدی با آن داده شود. جرم گیری دندان کودکان بر اثر چسبیده شدن پلاک های نرم و چسبنده در نوشیدنی ها و مواد غذایی به دندان ها به وجود می آید و به مرور زمان سفت می شود در نهایت با مسواک زدن هم از بین نخواهد رفت به همین خاطر لازم است تا برای رفع جرم دندان ها والدین کودکان را به دندانپزشکی کودکان ببرند. در ادامه با ما همراه شوید.

اهمیت جرم گیری دندان کودکان

بهداشت دهان و دندان سن نمی شناسد بلکه در هر مقطع سنی باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. شاید اغلب تصورشان بر این است که در دوران کودکی نباید اهمیت چندانی به رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان داد اما بهتر است بدانید این تصور کاملا اشتباه است. از همان دوران نوزادی و تغذیه از شیر مادر و شیر خشک نیز مستلزم اهمیت دادن به نکات بهداشتی دهان و دندان کودک است چرا که ذراتی از سیر خشک و شیر مادر در دهان نوزاد باقی می ماند و با تشکیل این ذرات بر روی هم بافت های نرمی همچون پلاک تشکیل می شود که در کودکان موجب التهاب لثه می شود. برای رفع چنین مشکلی در دهان نوزاد باید با استفاده از یک دستمال تمیز به صورت انگشتی لثه های کودک را تمیز کردو با دو جرعه آب دادن به نوزاد بافت های روی سطح دهان نیز شسته می شود.

البته بعد از شش ماهگی نیز دندان کودکان یکی یکی خود را نشان خواهند داد به همین خاطر نوزاد در دهان خود احساس خارش شدیدی می کند که با گریه زیاد به این عامل واکنش نشان می دهد به همین خاطر استفاده از مسواک مناسب در این دوران کارساز می باشد.البته با بزرگ شدن نوزاد در هر دوره نیز مسواک مناسب برای تمیز کردن دهان و دندان کودکان نیز تغییر خواهد کرد. البته بر اثر واکنش مواد معدنی در بزاق بر سطح دندان نیز جرم ایجاد می شود که همین عامل در پوسیدگی دندان ها نقش ویژه ای دارد به همین خاطر لزوم جرمگیری دندان کودکان و مراجعه کردن به دندان پزشک اطفال امری بیسار مهم و اجتناب ناپذیر است.

سخن پایانی

اگرچه احتمال جرم در دندان در تمام سنین بروز خواهد کرد اما در کودکان نیز دندان ها در معرض جرم حاصل از ذرات موجود در مواد خوراکی  قرار خواهند گرفت و نباید به دلیل سن پایین کودکان جرم گیری دندان های آنها را زیاد جدی نگرفت بلکه سلامت بهداشت دهان و دندان کودکان نیز امری بسار مهم و ضروری در مراقبت از دندان های آنها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
فلوشیپ دندان
فلوشیپ دندان

فلوشیپ دندان دندانپزشکی رشته ای بسیار پیچیده بوده و نیازمند تخصص می باشد به همین دلیل یک دندانپزشک حتی برای دندانپزشکی عمومی نیازمند حدود شش سال تحصیل و کسب تخصص

ادامه مطلب »
fa_IRPersian