نگهدارنده دندان کودکان در چه مواردی استفاده می شود؟

نگهدارنده دندان کودکان

فهرست مطالب

فضای نگهدارنده دندان کودکان چیست و چه وطیفه ای بر عهده دارد؟ دندان شیری کودکان مانند دندان های دائمی آن ها احتیاج به مراقبت و نگهداری دارند. اگر دندان هاشیری به هر دلیلی دچار پوسیدگی و یا آسیب شوند، ترجیح دندانپزشک کودکان بر درست کردن دندان های کودک است. اما اگر به هر دلیلی دندان شیری زود تر از موعد مقرر از بین برود، ممکن است بنا به صلاح دید دندان پزشک از فضای نگهداره برای جبران خسارت های بعدی به دندان های دائمی استفاده شود.

موارد استفاده از نگهدارنده دندان چیست؟

نگهدارنده دندان کودکان، فضای خالی مورد نیاز در فک را برای رویش دندان های دائمی حفظ می کند. مشابه عملکردی که دندان های شیری دارند. دندان های شیری تا زمان رویش دندان های اصلی، فضای لازم را ایجاد می کند. در غیر این صورت امکان کج در آمدن دندان های دائمی زیاد می شود و این امر نیاز به ارتودنسی دندان را در کودکان ایجاد می کند.

✅ جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

آیا استفاده از نگهدارنده دندان همیشه لازم است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت دندانپزشک روند بررسی رویش دندان های دائمی را بررسی می کند. اگر دندان در حال رویش باشد، معمولا از این فضای نگهدارنده استفاده نمی شود. فضای نگهدارنده انواع مختلفی دارد و برای دندان های جلویی نیز استفاده می شود. همچنین ممکن است جنس های متفاوتی داشته باشد. انواع آن از نظر نوع قرار گیری در دندان شامل دو مورد زیر می شود.

  • ثابت
  • متحرک

انواع ثابت این وسیله برای کودکان با سن کم تر استفاده می شود. چرا که پس از نصب امکان جداسازی آن توسط خود کودک وجود ندارد. فضا نگهدارنده ثابت بسته به نوع نصب آن و همچنین شرایط دندان ها خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود. انواع متحرک این وسیله نیز معمولا از جنس آکریلیک ساخته می شود. نگهدارنده متحرک وسیله ای مشابه ارتودنسی است. هر زمان که بخواهید نیز می توانید آن را از دهان خود خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
42d9098a2cbc877b3d4959db8c7a4aff
طرح لبخند

طرح لبخند همه ما به خوبی می دانیم که داشتن دندان هایی منظم و سفید تاثیر بسیار زیادی در زیبایی صورت دارد و به همین دلیل امروزه روش های زیادی

ادامه مطلب »
ارتودنسی کودکان
ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان ارتودنسی یک راه حل پیشنهادی برای دندان هایی است که به طور نامنظم رشد کرده اند و در جای مناسب خود قرار نگرفته اند. چنین دندان هایی ممکن

ادامه مطلب »
fa_IRPersian