پین دندان چیست و از آن چه استفاده ای می شود؟

پین دندان

فهرست مطالب

آیا می دانید از پین دندانی در چه مواقعی استفاده می شود؟ گاهی ممکن است آسیب یا پوسیدگی به سطح دندان به قدری باشد که تنها با پرکردگی دندان قابل ترمیم نباشد. گاهی دندانپزشک تشخیص می دهد دندان استحکام لازم را در هنگام جویدن را ندارد و ممکن است دچار آسیب های بعدی شود. در این زمان دندانپزشک از پین استفاده می کند. پین فلزی است که به استحکام دندانها کمک می کند و احتمال شکستگی آن را کم می کند. پس از استفاده از این درمان، به تشخیص دندانپزشک ممکن است دندان به روکش هم نیاز پیدا کند.

انواع پین دندان

پین های دندان بر دو نوع هستند:

  • پین های داخل عاج دندان
  • پین های داخل کانال دندان

هر کدام از این پین ها ستفاده متفاوتی دارند. پین های عاج دندان برای استحکام مینای آسیب دیده استفاده می شود. پین های داخل کانال دندان معمولا برای دندان هایی که عصب کشی شده استفاده می شود.

☑️ برای استحکام دندان کودکان چه باید کرد؟

آیا استفاده از پین همیشه مسئله را حل می کند؟

خیر، گاهی پوسیدگی و یا آسیب به دندان به قدری گسترده است که استفاده از این روش نمی تواند مشکل را حل کند. چرا که دندان تقریبا از بین رفته است. همچنین در گاهی اوقات که دندان به دلیل بیماری لق می شود، نمی توان از این روش استفاده کرد. هنگامی که کانال ریشه دندان بیش از حد باریک باشد و یا به طور کامل تشکیل نشده باشد نیز این مشکل به وجود می آید.

از ترمیم دندان با پسن برای روکش کردن دندان های عصب کشی شده نیز استفاده می شود. معمولا دندان های عصب کشی به ددلیل آسیب های گشترده ناشی از پوسیدگی، قسمت زیادی از بافت دندان خارج می شوند. بنابراین در هنگام عصب کشی از پین های داخل کانال دندان استفاده می شود.

نگه نداشتن پر کردگی دندان از دیگر دلایل استفاده از این درمان است

آمالگام یکی از مواد مستحکم در پر کردن دندان ها به شمار می آید. اما گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری روی عاج گسترده است که یک ضلع دندان را درگیر خود می کند. در این گونه موارد نیز از پین استفاده می شود. چرا که در غیر این صورت، احتمال جدا شدن پر شدگی از دندان وجود دارد. تشخیص استفاده از این مورد به عهده دندانپزشک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
پست‏های فایبر
بررسی تاثیر آماده سازی‏های سطحی مختلف پست‏های فایبر بر استحکام باند به کور کامپوزیتی در محیط آزمایشگاهی

چکیده مقدمه: باند قابل اطمینان در حد فاصل ریشه، پست و کور جهت موفقیت کلینیکی رستوریشن‏ های دارای پست حیاتی است. جهت کاهش ریسک شکست، بهبود باند حائز اهمیت است.

ادامه مطلب »
بریج دندان کودکان
بریج دندان کودکان

بریج دندان کودکان یکی از راه‌های درمانی است. کودکانی که دندان‌هایشان می افتد، در فضای دهان آن ها فضاهای خالی ایجاد می شود. این فضاهای خالی باعث می شود که

ادامه مطلب »
fa_IRPersian