تروما دندان شیری کودکان | اقدام والدین بعد وقوع ترومای دندان

ترومای دندان شیری

فهرست مطالب

پس از رشد اولین دندان شیری، وظیفه مراقبت از دندان های کودکان به عهده والدین است. دندان های شیری کودکان باید مرتبا توسط دندان پزشک چک شود تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود. اما گاهی به دلایل مختلف ترومای دندان شیری اتفاق می افتد. تروما در واقع به منطور ایجاد ضربه ناگهانی به دندان های کودک ایت که در اکثر اوقات موجب شکستگی دندان نیز می شود. ممکن است عواقب دیگری نیز در انتطار کودک باشد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک کودکان در اسرع وقت یک اقدام ضروری است.

ترومای دندان شیری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

ایجاد شکستگی در دندان ها یکی از عواقب آن است. لق شدن دندان، فرو رفتن دندان در فک و ایجاد عارضه در فک، پارگی لثه از جمله عوارض ترومای دندان های شیری است. گاهی والدین به جای مراجعه به دندانپزشک دندان شیری لق شده کودک را با فشارسر جای خود باز می گردانند. در این مورد باید گفت ممکن ایت دندان فک جوش شود و مانع رشد استخوان شود. از طرفی به دندان های اصلی زیرین آسیب وارد می شود. از طرفی افتادن دندان های شیری زود از موعد مقرر ترتیب رویش دندان های اصلی و چینش آن ها را در فک خراب می کند.


رنگدانه دندان کودکان (stain) و راه درمان


اقدمات ترومای دندان کودکان

  • برای کنترل ورم ددر قسمت های دهان کودک از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • در صورت خونریزی می توانید از گاز استریل استفاده کنید.
  • از فشار آوردن به دندان آسیب دیده به هر نحوی خودداری کنید.
  • درراسرع وقت برای یافتن بهترین راه معالجه به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

توصیه به والدین این است که در این لحظه خونسردی خود را حفظ کنید و از انتقال استرس و اضطراب به کودک خودداری کنید. هرگز در این حالت کودک خود را سرزنش نکنید و او را برای رویارویی با دندانپزشک آماده کنید.

درمان آسیب دیدگی دندان بر اثر ضربه (Trauma)

دندان های قدامی بیشتر در معرض تروما هستند. در برخی از موارد برای درمان کودک به اسپلینت دندان نیاز پیدا می کند. چیزی که باید بدانید این است که پس از درمان، بهداشت کامل دهان باید رعایت شود. از خوردن خوراکی های سفت و چسبنده در روز های اول خودداری شود. در مواقعی که دندانپزشک تشخیص دهد فک و لثه دچار آسیب نشده، و دندان با شکستگی مواجه شده، ممکن است دندان های شیری کودکان نیاز به روکش کردن پیدا کند. بنابراین بسته به نوع ضربه وارده و شدت جراحات، ممکن است احتیاج به بخیه هم وجود داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian