مراحل رویش دندان های شیری و مراقبت از آن تا رویش دندان اصلی

رویش دندان شیری

فهرست مطالب

بسیاری از والدین کنجکاوند برای مراقبت بیشتر از دندان های شیری، اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند. مراقبت از دندان های شیری کودک، نیازمند نکاتی است که باید به او آموزش داده شود. اما بیایید از سال های ابتدایی و قبل از یک سالگی شروع کنیم. اولین دندان شیری کودک معمولا بین 4 تا 12 ماهگی رویش پیدا می کند. همانطور که زمان رویش برای هر کودک متفاوت است، ممکن است شیوه آن نیز فرق داشته باشند.

✅ بیشتر بخوانید درباره >> مراقبت دهان و دندان کودکان

مراحل رویش دندان های شیری

اولین دندان های شیری که در دهان کودک رشد می کند، دندان های جلویی است. البته قبل از رویش دندان می توانید علائم آن را در کودک خود مشاهده کنید. علائمی نظیر بی قراری، جاری شدن آب دهان کودک، قرمزی لثه و… . البته همه کودکان علائم یکسان از خود نشان نمی دهند. تعداد دندان های شیری کامل شده در دهان کودک 20 تاست که 10 تای آن در فک پایین و 10 تای آن در فک بالایی کودک رشد می کند و در صورت مراقبت صحیح، به عمر طبیعی خود در دهان باقی می مانند. بهداشت و سلامت دهان کودک از همان ماه های ابتدایی اهمیت دارد.  مراحل رویش دندان های شیری با رشد دندان های آسیا که شامل 8 عدد در فک بالا و پایین می باشد، معمولا تا سه سالگی کامل می شود.

رویش دندان های شیری
رویش دندان شیری

مراقبت از دندان های شیری تا تکامل دندان های اصلی

دندان های دائمی از 5 تا 12 سالگی کم کم جایگزین دندان های شیری می شوند. در این موارد ریشه دندان شیری کم کم تقلیل پیدا می کند و دندان لق شده و می افتد. البته این زمانبندی نیز در هر کودک متفاوت است. مراقبت از سلامت دندان های شیری از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید از همان ماه های ابتدایی دندان های کودک خود را با دستمال مرطوب به آرامی تمییز کنید. می توانید پس از مصرف شیر یا قطره آهن و داروهای دیگر اندکی به او آب بدهید. با رشد کودک استفاده از خمیردندان کودکان و تشویق آن ها برای اهمیت دادن به سلامت دندان ها اهمیت زیادی پیدا می کند. در صورت بروز هرگونه آسیب به دندان های شیری بهتر است به دندان پزشک کودکان مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
جرم گیری دندان
جرم گیری دندان

جرم گیری دندان اگر در رسیدگی به دندان های خود غافل بوده اید و مراقبت از آن ها را پشت گوش انداخته اید دندان های تان پس از مدتی زرد

ادامه مطلب »
fa_IRPersian