آشنایی با اصطلاحات رایج ارتودنسی

آشنایی با اصطلاحات رایج ارتودنسی

فهرست مطالب

آشنایی با اصطلاحات رایج ارتودنسی می تواند برای بیماران و مراجعه کنندگانی که ارتودنسی دارند یا قصد دارند که برای بهبود وضعیت فک و دندان های خود از ارتودنسی بهره بگیرند، مفید باشد. ما در این مطلب از وبسایت بهترین متخصص ارتودنسی کودکان غرب تهران دکتر ساره نادعلی زاده قصد داریم تا اصطلاحاتی که مربوط به ارتودنسی دندان می باشد را برای کاربران خود شرح دهیم.

دستگاه های ارتودنسی (Appliance)

به تمام وسایل و لوازمی که برای تغییر موقعیت فک و دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد و روی آنها تاثیر می گذارد؛ دستگاه ارتودنسی می گویند. البته دستگاه های ارتودنسی خود انواع مختلفی دارند که در سایر مطالب به آنها خواهیم پرداخت.

سیم ارتودنسی (Archwire)

سیمی که برای ارتودنسی کودکان به کار میرود به شکل U طراحی شده است. دندانپزشک به کمک این سیم ها در نهایت دندان های کج را صاف و یکدست می کند. این سیم یو شکل متناسب با فرم دندان ها و فک هر بیمار به صورت سفارشی طراحی می شود.

اصطلاحات ارتودنسی

بند ارتودنسی (Band)

ابند ارتودنسی نوعی براکت است که در ارتودنسی کردن دندان های مولر یا آسیاب توسط دندانپزشک استفاده می شود. در اصل این بندها را برای پیچیدن دور دندان های عقبی استفاده می کنند.

براکت ارتودنسی (Bracket)

براکت ها قطعاتی کوچک و ریز هستند که از جنس فلز یا سرامیک ساخته شده اند و در فرآیند ارتودنسی روی هر دندان چسبانده می شوند. همان فلزهای کوچکی که روی دندان ها می بینید، در واقع براکت است که با عنوان لنگر کاربرد دارند. با کمک این براکت ها حرکت دندان ها توسط دندانپزشک کنترل می شود.

باندینگ ارتودنسی (Bonding)

باندینگ یک فرآیند برای چسباندن براکت ها روی دندان است که به کمک چسب های مخصوص دندانپزشکی انجام می شود.

دی بند (Deband)

زمانی که طول دوره ارتودنسی به پایان  می رسد این مرحله صورت می گیرد. Deband به معنی جدا کردن براکت هایی است که در شروع ارتودنسی به دندان ها متصل شده است. زمانی که دوره ارتودنسی ثابت به پایان می رسد باید براکت ها باز شود و از ارتودنسی متحرک به منظور ثبیت استفاده شود. 

در صورتی که به خدمات دندانپزشکی برای کودک خود نیاز دارید می توانید از بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان غرب تهران کلینیک ما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
fa_IRPersian