استفاده از دهانشویه برای کودکان

استفاده از دهانشویه برای کودکان

فهرست مطالب

یکی از اولین توجهات در استفاده از دهانشویه برای کودکان، سن آن ها می باشد. انجمن دندانپزشکی امریکا اعلام کرده است که کودکان زیر شش سال نباید از دهانشویه استفاده کنند. به دلیل اینکه قبل از این سن، روی دهان خود زیاد کنترل ندارند و عملکرد حرکتی و رفلاکس های بلع هنوز به طور کامل تشکیل نشده است. این کودکان نمی توانند دهانشویه را به درستی بشویند و تف کنند. این کار باعث می شود دهانشویه را قورت دهند و سلامتی آن ها در معرض خطر قرار گیرد. همچنین منجر به بروز عوارض جانبی مثل استفراغ، حالت تهوع و مسمومیت می شود. بعد از شش سالگی تا دوازده سالگی نیز برای حفظ ایمنی دهانشویه را زیر نظر یک بزرگتر استفاده کنند.

همان طور که میدانید فلوراید ماده ی اصلی دهانشویه ها است. مقدار کمی از این ماده باعث محافظت از مینای دندان می شود و به سالم ماندن دندان های کودک کمک می کند. اما مصرف بیش از حد این ماده از طریق خوردن خمیر دندان یا قورت دادن دهانشویه و یا قرار گرفتن بیش از حد دندان ها در معرض فلوراید در زمانی که مرحله ی رشد کودک است، منجر به بروز شرایطی به نام فلویٔوروزیس می شود. که باعث ایجاد رگه های سفید روی دندان های کودک یا تغییر رنگ مینای دندان می شود. و همچنین اثر منفی روی لبخند کودکان می گذارد.

البته باید بدانید که فلویٔروزیس یک بیمای نیست که روی سلامت کودکان تاثیر بگذارد. اما یک مشکل زیبایی است که برای جلوگیری از آن هنگام استفاده از دهانشویه و خمیر دندان کنار کودکتان بمانید و نظارت کنید.

مزایای استفاده از دهانشویه

دهانشویه می تواند بوی بد دهان کودکان را از بین ببرد و اثرات مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن را تقویت کند و نفسی تازه را هدیه دهد. دهانشویه های حاوی فلوراید از دندان های کودکان بالای شش سال در برابر حفره ها محافظت می کنند. همچنین استفاده از دهانشویه به کودکانی که هنوز مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن را به خوبی یاد نگرفته اند کمک می کند تا محل هایی که پاکسازی نشده اند به خوبی تمیز شوند.

اگر به طور تصادفی کودک مقدار زیادی دهانشویه قورت داد چه باید کرد؟

قورت دادن مقدار زیاد دهانشویه که حاوی الکل یا فلوراید باشد می تواند برای کودکان خطرناک باشد. بعد از بلعیدن چندین علامت ظاهر میشود مانند حالت تهوع، مشکل در تنفس، سرگیجه و در موارد شدید تشنج ممکن است ظاهر شود. در چنین مواقعی سریعا با اورژانس تماس بگیرید و به اپراتور اورژانس بگویید دقیقا چه موادی در دهانشویه استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
ارتودنسی کودکان
ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان ارتودنسی یک راه حل پیشنهادی برای دندان هایی است که به طور نامنظم رشد کرده اند و در جای مناسب خود قرار نگرفته اند. چنین دندان هایی ممکن

ادامه مطلب »
fa_IRPersian