ضایعات دهانی کودکان

ضایعات دهانی کودکان

فهرست مطالب

ضایعات دهانی کودکان یکی از نگرانی های عمده برای خانواده ها است. بعضی از این ضایعات به طور ژنتیکی و یک سری نیز به علت ایجاد شرایط نامناسب به وجود می آیند. در کل ضایعات مختلفی در دهان کودکان بروز می کند که انواع آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

انواع ضایعات دهانی

برای ایجاد شدن زخم یا ضایعات در دهان کودک، شرایط مختلفی وجود دارد. شایع‌ترین این زخم‌ها که در دهان کودکان ایجاد می شود بر اثر ژنژیواستوماتیک حاد هرپتیک و آفت می‌باشد.

ژنژیواستوماتیک هرپتیک

ژنژیواستوماتیک هرپتیک یا عفونت اولیه معمولا در کودکان زیر شش سال ایجاد می شود. که این کودکان قبلا هیچ گونه تماسی با ویروس تبخال ساده نداشتند،پس هیچ پادتن خنثی کننده ای نیز در بدن او وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که 99% تمام عفونت‌های اولیه بدون نشانه و تظاهرات بالینی هستند. در برخی از کودکان کمتر از ۷ سال، عفونت اولیه می‌تواند با یک یا دو زخم ساده بر روی غشاهای مخاطی دهان کودک مشخص شود. البته این موضوع شاید نگرانی زیادی برای کودک نداشته باشد یا توجه والدین را جلب نکند.

آفت دهان کودکان

آفت دهان در کودکان بسیار شایع است و این موضوع باعث نگرانی والدین در مورد سلامت کودکانشان می‌شود. منظور از آفت دهان یعنی بروز زخم‌های کوچک و دردناک بر روی مخاط و سقف دهان، زیر زبان و سطح داخلی لب‌های کودک است. ایجاد این ضایعات دهانی در نوزادان باعث اختلال در شیر خوردن آنها شده و همچنین سبب بی‌قراری و درد می شود.

زخم آفتی وقتی عود می کند به زخمی دردناک تبدیل می شود، که روی غشای مخاطی کودکان و نوجوانان به وجود می آید. اوج سنی شیوع این نوع ضایعات بین 10 تا 19 سالگی است. این ضایعات به طور همزمان و مجزا به سرعت در مکان های مشخص و به شکل گرد تا بیضی به وجود می‌آیند. بعضی اوقات این زخم‌ها به حالت تکی و گاهی نیز به صورت ضایعات زخمی ایجاد می شود.

نحوه تشخیص آفت دهانی کودکان

به خاطر اینکه بافت ها یک شکل منحصر به فردی دارند، تشخیص آن ها با معاینه و بررسی علل ارثی آن ها به راحتی برای دندانپزشک قابل تشخیص است. برای تشخیص علت این ضایعات ممکن است آزمایشاتی مانند تست خون، کشت زخم دهانی و همینطور نمونه برداری از بافت زخم  آفت تجویز شود. اگر از آفت زخم آفت دهانی کودکان خود اطمینان ندارید، و زخم به مدت یک هفته بر روی دهان کودک شما باقی مانده است حتما برای تشخیص به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید
پیوند لثه در کودکان
پیوند لثه در کودکان

پیوند لثه در کودکان یک روش جراحی است که برای تقویت و ترمیم بافت لثه در دهان کودکان استفاده می‌شود. این روش به منظور درمان مشکلاتی مانند لثه‌ های ضعیف

ادامه مطلب »
fa_IRPersian